Osiara - Strona Polskiego Skutera OSA

Dane techniczne...


Historia polskich skuterów:

  • 1955 - pierwszy prototyp o nazwie "Żuk"
  • 1956 - drugi prototyp o nazwie "Bąk"
  • 1957 - prototypy o nazwie "Odra 1" i "Odra 2" - pięć prototypów "Osa"
  • 1959 - pierwsza seria: "Osa M-50"
  • 1962 - model: "Osa M-52"
  • 1963 - model: "Osa M-55"
  • 1965 - zakończenie produkcji

W latach 1959 - WFM w Warszawie wyprodukowała ich ok. 25 tys. sztuk.


Dane techniczne skuterów OSA M50 (w nawiasach M52)

Silnik
Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzem (z dmuchawą)0
Układ: jednocylindrowy, z leżącym cylindrem
Rozrząd: przepłukiwanie zwrotne Pojemność skokowa: 148 ccm(173 ccm)
Średnica x skok tłoka: 57 (61,5)mm x 58 mm
Stopień sprężania: 6,5 (6,3)
Moc maksymalna: 6,5 KM przy 4800 obr./ min (8,0 KM przy 4800 obr./ min)
Zasilanie: gaźnik G 20S (GM 24 U2 Pegaz), filtr powietrza z wkładem siatkowym zwilżanym olejem. Kranik paliwa bez rezerwy.
Smarowanie: mieszankowe 1:25
Rozruch: nożny
Prądnica i zapłon: Iskrownik - prądnica z wirującym kołem magnesowym na czopie wału silnika, prądnica 6V 28W, minus na "masie", prostownik selenowy, sygnał dźwiękowy elektromagnetyczny, Reflektor ze światłem drogowym i mijania 25/ 25W, i postojowym 3W. Tylna lampa: pozycja 3W, stop 5W, oświetlenie szybkościomierza 0,6W (1,5W), kontrolka świateł postojowych 1,5W. Przerwa na przerywaczu 0,3 - 0,4 mm. Wyprzedzenie zapłonu 4,9 /- 0,2 mm przed ZZ (4,4mm). Świeca zapłonowa 14mm o wartości cieplnej wg Boscha 240 (225). Odstęp elektrod 0,4 - 0,6 mm.
Akumulator: 6V 7 Ah

Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło: pojedynczy łańcuch tulejkowy 3/8" x 7,5 x 44 ogniwa ( 3/8" x 7,5 x 48 ogniw)
Sprzęgło: mokre, trzytarczowe o sześciu sprężynach (czterotarczowe, ze sprężyną centralną)
Skrzynia biegów: trzystopniowa
Przełożenia: 1: 2,935 (2,89), 2: 1,486 (1,47), 3: 1,0 (1,0)
Napęd tylnego koła: łańcuch tulejkowy 1/2" x 7,75 x 98 ogniwek (1/2" x 7,75 x 9, przełożenie 2,79 (2,93)

Podwozie
Rama: rurowa, spawana, otwarta
Zawieszenie przednie: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące, skok koła 105 mm
Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące, skok 106 mm
Hamulec przedni: bębnowy
Hamulec tylny: bębnowy
Opony przód/ tył: 3,25 x 14, koła wzajemnie wymienne, ciśnienie powietrza przód: 1,2 kG/cm2, tył 1,6 kG/cm2, w dwie osoby 1,9 kG/cm2

Nadwozie
Tłoczone z blachy stalowej, głęboki błotnik przedni, podnóżki w formie sfopni wykładane gumą, pojemnik na narzędzia w obudowie lampy, zbiornik paliwa pod siedzeniem, dostęp do wlewu paliwa po odchyleniu siedzenia do tyłu, (bagażnik)

Wymiary i masy
Długość: 1880 (1950) mm
Szerokość: 610 mm
Wysokość: 920 - 970 mm (940 mm)
Wysokość siedzenia: 740 mm
Rozstaw osi: 1280 mm (1300 mm)
Minimalny prześwit: 160 mm
Masa bez płynów: 125 kg (130 kg)
Dopuszczalna masa całkowita: 305 kg (310 kg)
Zbiornik paliwa: 7,5 l.

Pojemność skrzyni biegów: 0,95 l.

Dane eksploatacyjne
Prędkość maksymalna: 80 (85) km/h
Zużycie paliwa: 3,2 l./100 km